UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VI-B PADA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DI SD NEGERI 5 SUBULUSSALAM TAHUN PELAJARAN 2019/2020

Main Article Content

Sariah

Abstract

Abstract

Weak ability of students to understand the integer operation count material is the background of this study with the aim of student learning outcomes can be increased, so that the writer together with the observer teacher provides action learning with cooperative type STAD. Classroom action research (CAR) consists of two cycles. Each cycle consists of three meetings and each meeting consists of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The research targets were students of class VI-B of SD Negeri 5 Subulussalam, 2019/2020 academic year I semester (one), totaling 30 students. Data analysis uses comparative descriptive analysis techniques by comparing initial conditions with the results achieved in Cycle I and Cycle II, and descriptive qualitative analysis of observational results by comparing observations and reflections in Cycle I and Cycle 2.From the results of the analysis found that student learning outcomes experience an increase from pre cycle, cycle I to cycle II that is, pre cycle of students who have completed learning is (47%), cycle I (70%), cycle II (88%). From these results it can be concluded that through cooperative STAD type in the learning process in mathematical learning material round arithmetic operations can improve student learning outcomes very effectively.


 


Keywords: STAD, Learning Outcomes, Mathematics


 
Abstrak

Lemahnya kemampuan siswa dalam memahami materi operasi hitung bilangan bulat menjadi latarbelakang dilakukan penelitian ini dengan tujuan hasil belajar siswa dapat meningkat, sehingga penulis bersama guru pengamatmemberi tindakan pembelajaran dengankooperatif tipe STAD. Penelitian tindakan kelas (PTK) terdiri atas dua siklus. Setiap siklus terdiri tiga kali pertemuan dan setiap pertemuan terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Sasaran penelitian adalah siswa kelas VI-B SD Negeri 5 Subulussalam, tahun pelajaran 2019/2020 semester I (satu) yang berjumlah 30 siswa. Analisis data menggunakan teknik analisis diskriptif  komparatif dengan  membandingkan kondisi awal dengan hasil-hasil yang dicapai pada siklus I dan Siklus II, dan analisis deskriptif kualitatif hasil observasidengan membandingkan hasil observasi dan refleksi pada siklus I dan siklus 2.Dari hasil analisis didapatkan bahwa hasil belajar siswa mengalami peningkatan dari pra siklus, siklus I sampai siklus II yaitu, pra siklus siswa yang tuntas belajar adalah  (47%), siklus I (70%), siklus II  (88%).Dari hasil tersebut dapat diambil kesimpulan bahwa melalui kooperatif tipe STAD dalam proses pembelajaran pada pelajaran matematikamateri operasi hitung belangan bulatdapat meningkatkan hasil belajar siswa dengan sangat efektif.


 


Kata Kunci: STAD, Hasil Belajar, Matematika

Article Details

Section
Articles