PROSES BERPIKIR SISWA KELAS XI SMA NEGERI 4 BANDA ACEH DALAM MENYELESAIKAN SOAL-SOAL DIFERENSIAL

Main Article Content

Rahmawati

Abstract

Abstract


Thinking is a dynamic process between response and knowledge. The process of thinking in learning mathematics is a mental activity that is in the minds of students. In giving practice assignments (problems) a mathematics teacher is expected to also be able to understand the students 'thought processes, this is very important to do, because one of the causes of students' difficulties in learning mathematics if the teacher only looks at the student's success from the acquisition of final grades without seeing more How much the student's thought process in understanding the lesson and solving the problem given to him. To find out how the high school students' thinking process about differential material, the authors conducted a study entitled "The Thinking Process of Class XI Students of SMA Negeri 4 Banda Aceh in Resolving Differential Problems". This study aims to describe students' thought processes in solving differential problems. Data obtained from this study are qualitative data obtained through written tests followed by interviews on research subjects. The subjects of this study were 30th grade XI-IA2 SMA Negeri Banda Aceh. From the test results it is suspected that 3 people are conceptual thinking processes and 27 people are sequential thought processes. Subjects were chosen based on the assumption of the thought process obtained from the results of a written test of four people, 2 were thought to be conceptual and 2 were sequential. After the subject is chosen, an interview is conducted to obtain the desired data. Based on the results of data analysis that three subjects (S09, S17 and S25) have the characteristics of conceptual thinking processes and one subject (S23) has the characteristics of sequential thought processes.


 


Keywords: Thinking Process, Conceptual Thinking and Sequential Thinking.


 


Abstrak


Berpikir merupakan proses yang dinamis antara tanggapan dan pengetahuan. Proses berpikir dalam belajar matematika adalah kegiatan mental yang ada dalam pikiran siswa. Dalam memberikan tugas-tugas latihan (soal-soal) seorang guru matematika diharapkan dapat pula memahami proses berpikir siswanya, hal ini sangat penting dilakukan, karena salah satu penyebab kesulitan siswa belajar matematika jika guru hanya memandang keberhasilan siswa dari perolehan nilai akhirnya saja tanpa melihat lebih jauh bagaimana sebenarnya proses berpikir siswa dalam memahami pelajaran dan menyelesaikan masalah yang diberikan padanya. Untuk mengetahui bagaimana proses berpikir siswa SMA tentang materi diferensial, penulis melakukan penelitian dengan judul “Proses Berpikir Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Banda Aceh dalam Menyelesaikan Soal-Soal Diferensial”. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses berpikir siswa dalam menyelesaikan soal-soal diferensial. Data yang diperoleh dari penelitian ini adalah data kualitatif yang diperoleh melalui tes tertulis yang dilanjutkan dengan wawancara pada subjek penelitian. Subjek penelitian ini adalah kelas XI-IA2 SMA Negeri 4 Banda Aceh yang berjumlah 30 orang. Dari hasil tes diduga 3 orang proses berpikir konseptual dan 27 orang proses berpikir sekuensial. Subjek dipilih berdasarkan asumsi proses berpikirnya yang diperoleh dari hasil tes tertulis sebanyak empat orang yaitu 2 diduga konseptual dan 2 sekuensial. Setelah subjek terpilih, dilakukan wawancara untuk mendapatkan data yang diinginkan. Berdasarkan hasil analisis data bahwa tiga subjek (S09, S17 dan S25) memiliki ciri-ciri proses berpikir konseptual dan satu subjek (S23) memiliki ciri-ciri proses berpikir sekuensial.


 


Kata Kunci: Proses Berpikir, Berpikir Konseptual dan Berpikir Sekuensial.

Article Details

Section
Articles