IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DIFERENSIASI DALAM KELAS
DOI:
https://doi.org/10.22373/fitrah.v5i2.3726Abstract
Pembelajaran berdiferensiasi merupakan usaha untuk menyesuaikan proses pembelajaran di kelas untuk memenuhi kebutuhan belajar individu setiap peserta didik. Penyesuaian yang dimaksud adalah terkait minat, profil belajar, kesiapan peserta didik agar tercapai peningkatan hasil belajar. Pembelajaran berdiferensiasi mampu membantu peserta didik mencapai hasil belajar optimal, karena produk yang akan mereka hasilkan sesuai minat mereka. Melalui kegiatan pembelajaran berdiferensiasi ini, semua kebutuhan belajar peserta didik terakomodir karena sesuai minat atau profil belajar yang dimiliki. Terdapat empat (4) komponen pembelajaran berdiferensiasi, yaitu: isi, proses, produk, dan lingkungan belajar, yakni dimana proses pembelajaran berdiferensiasi juga dapat memberikan ruang yang luas kepada peserta didik untuk mendemostrasikan apa yang telah mereka pelajari sehingga pembelajaran berdiferensiasi secara tidak langsung mendorong kreativitas peserta didik. Selain itu, karena kreativitas akan terus berkembang, maka pembelajaran diferensial termasuk pendekatan yang sangat direkomendasikan untuk diterapkan dalam pembelajaran sehingga mempermudah ketercapaian tujuan pembelajaran.
References
Access Center, 2005. Differentiated Instruction for Match
Arends, R. 2013. Belajar Untuk Mengajar. Jakarta: PT Salemba Humanika.
Azhar Arsyad. 2015. Differentiated Instruction; Prinsip, Teori dan Praktik Pembelajaran Berkualitas untuk Semua Siswa, Jakarta: Prestasi Pustaka.
Bao, J, 2013. Teaching and Learning Strategies for Difeerentiated Instruction in the Language Classroom
Budiyono. 2015. Pembelajaran Berbasis Differensiasi, Bandung: PT Remaja RosdaKarya.
Dede Rosyada. 2013. Strategi Pembelajaran Differensiasi, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Hollas. 2005. Differentaiting Instruction in a whole Group Setting, USA: Crystal Sprongs Books
Gregory, G, H and Chapman, C. 2002. Differentiated Instructional Strategies; One size doesn’t fit all. USA: Corwin Press.
Sanjaya, W. 2007. Strategi Pembelajaran Berorientasi standard Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana.
Tomlinson. 2000. What is Differentiated Instruction, Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
Tomlinson, C.A. & Moon, T,R. 2013. Assessment and Student Success in a Differentiated Clasroom, Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development
Walsh, K. 2017. Self-Sdirected Learning at The Point of Care, Journal of Innovait.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Acces)