PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH SUATU KENISCAYAAN DI ERA DIGITAL

Authors

  • Ridhwan M. Daud UIN Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/fitrah.v5i1.2768

Abstract

The industrial revolution from 4.0 to 5.0 has recently made it easier for humans to complete their tasks optimally in all fields. With the help of this high industry everything can be done automatically. This can also be done in the learning process at school. In the learning process at school, this latest computerized industrial revolution has made it easy for a teacher to use interactive power point learning media in presenting his learning material. This interactive power point media in theory if it can be designed and used properly will be able to increase student motivation, interest and learning outcomes. This is because this computer-based media can present concise learning material in the form of slides that are attractive and easy to understand. Many studies on this subject have been carried out in schools, all of which yield positive values, namely that they can significantly increase student motivation, interest, enjoyment and learning outcomes. Therefore it is highly recommended for all teachers to learn to create interactive power point learning media and use them in learning in this digital era.

References

Ajeng Rizki Safira, Media Pembelajaran Anak Usia Dini, Caremedia Communication, Gresik Jawa Timur, 2020.

Asrul Huda, dkk., Media Animasi Digital Berbasis HOTS (Higher Order Thingking Skill), UNP Press, Padang, 2020.
Azhar Arsyad, Media Pembelajaran, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2015.

B. Fitri Rahmawati, dkk., “Penggunaan Media Interaktif Power Point dalam Pembelajaran Daring”, Fajar Historia, Volume 4, Nomor 2, Desember 2020.

Budi Kurniawan dan Ni Putu Kusuma Widiastuti, Media Pembelajaran Multi Media Interaktif EPIC 5C BERBASIS CBL, Widina, Jawa Barat, 2020.

Cecep Kustandi & Daddy Darmawan, Pengembangan Media Pembelajaran Konsep dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat, Kencana, Cet. I, Jakarta, 2020.

Dimas Qondias dkk., “Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Mind Maping SD Kabupaten Ngada Flores”. Jurnal Pendidikan Indonesia, vol. 5, No. 2, Tahun 2016 P-ISSN: 2303-288X E-ISSN: 2541-7207.
Eka Wulandari, “Pemanfaatan edia Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning”. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, Vol. 1, No. 2, Maret 2022 E-ISSN: 2809-7998 P-ISSN: 2809-8005.

Fitrilia Widianti dkk., “Implementasi Interactive Power Point Sebagai Media Pembelajaran Digital Dalam Meningkatkan Pemahaman Teori Suhu dan Kalor Pada Siswa Sekolah Dasar”. Injuratech, Vol. 1, No. 2, 2021.

Melsa Atin Desnawati, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Power Point Interaktif Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Peserta Didik SMP” Skripsi, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2022.

Nasution, Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar, PT. Bumi Aksara, Jakarta, 2013.

Niswa, A., Pengembangan Bahan Ajar Mendengarkan Berbasis Video Interaktif Bermedia Flash Kelas VIID SMP Negeri 1 Kedamean. Jurnal Bahasa dan Satra Indonesia, Vol., 1, No. 1, 2013.
Nizwardi Jalinus dan Ambiyar, Media Dan Sumber Pembelajaran, Kencana, Jakarta: 2016.
Nunu Mahnun, Media Pembelajaran, (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran), Pemikiran Islam, Vol. 37, No. 1, 2012.

Nurul Hasanah, ”Pelatihan Penggunaan Aplikasi Power Point Sebagai Media Pembelajaran di SD Negeri 050763 Gebang”. JPKM, Vol. 1, No. 2, Tahun 2020 P-ISSN. 2721-9895 E-ISSN. 2721-9887.

Oriza Chandra, dkk., “Penerapan Multi Media Interaktif Power Point pada Mata Diklat Dasar dan Pengukuran Listrik”. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, Vol. 4. No. 2 (2020). Published by Faculty of Teaching and Training, UIN Ar-Raniry, Banda Aceh Indonesia. P-SSN 2549-3698 E-ISSN 2549-3701. Diterbitkan: 13-08-2020.

Rosid Tamami, “Pemanfaatan Media Interaktif (MPI) Untuk Visualisasi Konsep Menggambar Grafik Persamaan Garis Lurus”. Indonesian Digital Journal of Mathematich and Educations, Vol. 1, No. 1, Tahun 2014, ISSN 2407-7925.

Satrianawati, Media dan Sumber Belajar, Deepublish, Yokyakarta, 2018.

Septy Nurfadhillah, dkk., Media Pembelajaran, Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran, Jejak, Anggota IKAPI, Sukabumi, 2021.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Usep Kustiawan, Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini, Gunung Samudera, Malang, 2016.

Usep Kustiawan, Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini, Gunung Samudera, Malang, 2016.

Wahyu, dkk., ”Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Hasil Belajar Pkn Pada Siswa Kelas X Dan XI Di SMA Muhammadiyah 1 Banjarmasin”, Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, Vol. 4, No.7 Mei 2014.

Wina Sanjaya, Media Komunikasi Pembelajaran, Kencana Prenada Media Group, Jakarta, 2014.

Downloads

Published

2023-06-06

How to Cite

M. Daud, R. (2023). PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH SUATU KENISCAYAAN DI ERA DIGITAL. ITRAH: nternational slamic ducation ournal, 5(1), 63–85. https://doi.org/10.22373/fitrah.v5i1.2768