The Effectiveness Of Quantum Teaching Based On Digital Media On Self-Fficiency
Keywords:
Quantum Teaching, Digital Media, Self Efficacy.Abstract
This study aims to describe the effectiveness of digital media-based quantum teaching on students' self-efficacy in the learning process in terms of gender. This research is based on the lack of use of learning models and media, causing low self-efficacy owned by students. The purpose of this study was to determine the effectiveness quantum teaching of digital media-basedThis study uses a quasi-experimental with a quantitative approach. The research design used was a pretest-posttest control group design. The population in this study amounted to 180 students, with a sample of 60 students including 30 female students and 30 male students. Sampling in this study using purposive sampling technique.data analysis technique used a nonparametric test (Run Test). The results of data analysis show a sig value of 0.000, this value represents that there is an influence of the digital media-based quantum teaching model on students' self-efficacy
References
Asmaningrum, H. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Ctl Berbantuan Tts Terhadap Hasil Belajar Kimia. Jurnal Zarah, 7(2), 40-45.
Andani, D. T., & Yulian, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Electronic Book Menggunakan Software Kvisoft Flipbook Pada Materi Hukum Dasar Kimia Di Sma Negeri 1 Panton Reu Aceh Barat. Jurnal Ipa & Pembelajaran Ipa, 2(1), 1-6.
Baroroh, H. F., Prihandono, T., & Subiki, S. (2017). Model Pembelajaran Quantum Teaching Dengan Media Flash Dalam Pembelajaran Fisika Di Sma. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 371-375.
Leasa, M., & Ernawati, Y. (2013). Penerapan Pendekatan Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Min 1 Batu Merah Ambon. Prosiding Fmipa Universitas Pattimura, 168-176.
Deporter, B. R. 2010. Quantum Teaching. Bandung: Pt Mizan Pustaka.
Garini, A. W., Respati, R., & Prana, A. M. (2020). Penggunaan Media Berupa Digital Pada Masa Pandemi Di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 186-191.
Mahananingtyas, E. (2016). Metode Quantum Learning Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 4(1), 17-25.
Rahmawati, T., & Partana, C. F. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Asam Basa Berbasis Android Terhadap Efikasi Diri Peserta Didik. Jtk (Jurnal Tadris Kimiya), 4(2), 147-156.
Ramdania, D. R. (2013). Penggunaan Media Flash Flip Book Dalam Pembelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Artikel Ilmiah Tugas Akhir.
Rasiman, R., & Agnita, S. P. (2014). Development Of Mathematics Learning Media E-Comic Based On Flip Book Maker To Increase The Critical Thinking Skill And Character Of Junior High School Students. International Journal Of Education And Research, 2(11), 535-544.
Djalil, B. (2015). Paradigma, Prinsip, Dan Aplikasi Quantum Learning Dan Quantum Teaching Dalam Pembelajaran, (Nganjuk: Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, Staim Vol 1 No 2, 2015).
Shoimin, A. 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta : Ar Ruzz Media
Prisgunanto, I. (2015). Pengaruh Sosial Media Terhadap Tingkat Kepercayaan Bergaul Siswa. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 19(2).
Yasmin, S. (2020). Pengaruh Penerapan Model Quantum Teaching Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Berdasarkan Self-Efficacy Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri 17 Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).