PEMBINAAN MORAL SISWA MELALUI AKTUALISASI PRILAKU AGAMA

Main Article Content

Azhar

Abstract

Abstract


The Religious Behavior Learning Model (MAPA) has several components, namely: objectives, material, methods and evaluation. The purpose of MAPA is that students have the right aqeedah, can do ways of worship properly in accordance with religious guidance, have Islamic morals / morals, both morals towards God, morals with the Prophet, morals with oneself, and morals with fellow human beings. The material taught in MAPA are: akidah morals, al-Qur'an's hadith, fiqh, and others. The methods that can be used in MAPA learning are: habituation methods, exemplary methods, hiwar (dialogue) methods, questions and answers, discussions, demonstrations, lectures, assignments, group work, and others. And evaluation can be developed in MAPA are: observing the creed through the level of intensity of worship, observing the level of worship implementation, the level of conformity of the implementation of worship with the guidance of the Islamic religion, and observing whether students have noble character, including morals towards God, self, society and nature where he life.


 


Keywords: Moral Development and Actualization of Religious Behavior


 


Abstrak


Model Pembelajaran Prilaku Agama (MAPA) memiliki beberapa komponen, yaitu: tujuan, materi, metode dan evaluasi. Tujuan MAPA adalah agar peserta didik memiliki aqidah yang benar, dapat melakukan cara-cara beribadah dengan benar sesuai dengan tuntunan agama, memiliki akhlak/moral islami, baik akhlak terhadap Allah, akhlak terhadap Rasulullah, akhlak terhadap diri sendiri, maupun akhlak terhadap sesama manusia. Materi yang diajarkan dalam MAPA adalah: akidah akhlak, al-Qur’an hadits, fiqih, dan lain-lain. Metode yang dapat digunakan dalam pembelajaran MAPA adalah: metode pembiasaan, metode keteladanan, metode hiwar (dialog), metode tanya jawab, diskusi, demontrasi, ceramah, pemberian tugas, kerja kelompok, dan lain-lain. Dan evaluasi dapat dikembangkan dalam MAPA adalah: mengamati akidah melalui tingkat intensitas ibadah, mengamati tingkat pelaksanaan ibadah, tingkat kesesuaian pelaksanaan ibadah dengan tuntunan agama Islam, dan mengamati apakah peserta didik berakhlak mulia, termasuk akhlak terhadap Allah, diri sendiri, masyarakat dan alam tempat ia hidup.


 


Kata Kunci: Pembinaan Moral dan Aktualisasi Prilaku Agama

Article Details

Section
Articles