Integrasi Akal dan Wahyu dalam Penafsiran Al-Qur’an Menurut Muhammad Al-Ghazali
DOI:
https://doi.org/10.22373/quranicum.v2i1.6057Keywords:
Integrasi, Akal, Wahyu, Muhammad al-Ghazali, tafsir mauḍūʿīAbstract
Abtract: This article discusses the thought of Muhammad al-Ghazali, a significant figure in the interpretation of the Qur'an, focusing on the mauḍūʿī interpretation method he developed. The research question posed is: What are the principles in the maudhui interpretation method applied by al-Ghazali, and how is it implemented in understanding Qur'anic texts? To answer this question, the study employs a qualitative method with a library research approach that includes analyzing relevant literature. The findings of the research indicate that al-Ghazali emphasizes the balance between reason (al-‘aql) and revelation (al-naql) in interpreting the Qur'an while integrating social and cultural contexts into his tafsir. Additionally, this article reveals that the maudhui interpretation method introduced by al-Ghazali serves not only as a means of understanding the Qur'an but also as a tool to bridge Islamic thought with societal realities. This research is expected to provide new insights into Muhammad al-Ghazali's contributions to the development of tafsir science and its relevance in contemporary contexts.
Abstrak: Artikel ini merupakan hasil telaahan kepustakaan (library research) tentang integrasi akal dan wahyu dalam penafsiran Al-Qur’an menurut Muhammad al-Ghazali. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan metode dan pendekatan penafsiran yang relevan dengan tantangan kontemporer dalam pandangan Muhammad al-Ghazali. Penelitian ini bersifat kualitatif dengan data berupa pernyataan verbal dari berbagai literatur seperti buku, artikel jurnal, dan karya tulis lainnya. Ditinjau dari segi jenisnya, telaahan dimaksud tergolong sebagai penelitian kualitatif karena berhadapan dengan data berupa pernyataan verbal dari sejumlah literatur, baik berupa buku, artikel jurnal dan karya tulis lainnya. Data yang ditemukan dianalisis dengan menggunakan teknik interpretasi dan holistik guna memperoleh jawaban dari pertanyaan di atas. Hasil penelitian menunjukkan, Muhammad al-Ghazali merupakan seorang tokoh penting dalam aktivitas pendidikan dan dakwah. Dalam rangkaian aktivitas tersebut, ia mengamati kondisi umat Islam dewasa ini membutuhkan penafsirann Al-Qur’an yang sesuai dengan perkembangan zaman. Atas dasar itu ia menawarkan metode tafsir mauḍūʿī dan memilih pendekatan penafsiran yang mengintegrasikan akal dan wahyu, yang bertujuan memberikan pemahaman yang lebih komprehensif dan aplikatif terhadap Al-Qur’an. Metode ini memadukan pemikiran rasional dengan petunjuk ilahi untuk menjawab kebutuhan umat Islam dalam menghadapi realitas modern secara efektif.
References
AMINAH, YUYUK. METODE PENAFSIRAN MUHAMMAD AL-GHAZALI DALAM KITAB NAHW TAFSIRI AL-MAUDU’LI SUWAR AL-QUR’AN AL-KARIM. UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA, 2007. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/36411/.
Bahri, Samsul. “Metodologi Penelitian Al-Qur’an Dan Tafsir.” Bandar Publishing, 2024.
Fadlurahman, M Hammam, Aria Ulfa, Meysitoh Sari, and Shafwatul Insani. “MUHAMMAD AL-GHAZALI DAN TEORI TAFSIR MAUDHU’INYA DALAM KITAB NAHWA TAFSIR MAUDHU’I LI SUWAR AL-QUR’AN.” Tembayat 2, no. 1 (2024): 53–64.
Faruq, Umar Al, Noni Sherlya Yasmin Ramadhani, Nimas Ifthinatun Nabila, and Wahyu Adi Nugroho. “Mengulik Seni Tafsir: Menganalisis Teknik Dan Ragam Metode Dalam Tafsir.” Jurnal Kajian Islam Dan Sosial Keagamaan 1, no. 4 (2024): 216–21.
Fath, Amir Faishol. “The Unity of Al-Qur’an, Terj.” Nasiruddin Abbas. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar, 2010.
Fauzan, Fauzan, Imam Mustofa, and Masruchin Masruchin. “Metode Tafsir Maudu’Ī (Tematik): Kajian Ayat Ekologi.” Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an Dan Al-Hadits 13, no. 2 (2020): 195–228.
Ghazali, Syaikh Muhammad. “Berdialog Dengan Al-Qur’an (Terj: Masykur Hakim Dan Ubaidillah).” Bandung: Mizan, 1997.
Hafidzoh, Ummu. “Metode Tafsir Mawdu’i Muhammad Al-Ghazali (Analisa Terhadap Kitab Nahwa Tafsir Mawduʻîli Suwar Al-Qurʻan Al-Karim).” Skripsi, 2017, 1–76.
———. “Metode Tafsir Mawduʻi Muhammad Al-Ghazali (Analisis Terhadap Kitab Nahwa Tafsir Mawduʻi Li Suwar Al-Qur’an Al-Karim).” UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Fakultas Ushuluddin, 2017, n.d.
Helmy, Muh Irfan. “KESATUAN TEMA DALAM AL-QUR’AN (Telaah Historis-Metodologis Tafsir Maudhu’iy).” Jurnal Ilmiah Ilmu Ushuluddin 19, no. 2 (2020): 169–84.
Imarah, Muhammad. “Gejolak Pemikiran Syekh Muhammad Al Ghazali, Terj.” Kuwais Internasional, Dipublikasikan Oleh Portal Islam Www. Kaunee. Com Pada Tahun, 2008.
Lukman, Oleh :, and Hakim Muhammad Amin. “Kontribusi Tafsir Kontemporer Dalam Menjawab Persoalan Ummat.” Jurnal Substantia 15, no. 1 (2013): 1–12.
Malkawi, Fathi Hasan. “Al-Atha’al-Fikrli Syeikh Muhammad Al-Ghazali.” Amman: Tp, 1996.
Mursi, Syaikh Muhammad Sa’id. Tokoh-Tokoh Besar Islam Sepanjang Sejarah. Pustaka Al-Kautsar, 2007.
Pratama, Muhammad Aldiansyah, Safrudin Edi Wibowo, and Khoirul Faizin. “Tekstualitas Al- Qur ’ an Dan Konsep Ma ’ Na Cum Maghza Dalam Pemikiran Nasr Hamid Abu Zayd.” Instructional Development Journal 7, no. 7 (2024): 1–10.
Rohman, Moch Abdul. “Manhaj Al-Tafsir Al-Maudhu’i Lil Qur’an Al-Karim Dirasah Naqdiyyah Karya Samir Abdurrahman Syauqi.” INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan 4, no. 2 (2018): 57–75.
Rolan Nasution, Triastuty, Nabila. “KAIDAH ILMU TAFSIR AL-QUR’AN PRAKTIS DALAM PENGEMBANGAN AL- QUR’AN.” MAHABBAH : Jurnal Ilmu Ushuluddin Dan Pemikiran Islam 4, no. 1 (2016): 1–23.
Tohis, Reza Adeputra, and Mustahidin Malula. “Metodologi Tafsir Al-Qur’an.” Al-Mustafid: Journal of Quran and Hadith Studies 2, no. 1 (2023): 12–22. https://doi.org/10.30984/mustafid.v2i1.570.
Yanggo, Huzaemah Tahido. “AL-QUR’AN SEBAGAI MUKJIZAT TERBESAR.” MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran Hadits Syari’ah Dan Tarbiyah 1, no. 2 (December 30, 2016): 1–26. https://ejurnal.iiq.ac.id/index.php/misykat/article/view/2186.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Syauqi, Samsul Bahri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in QURANICUM: Jurnal Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. (See The Effect of Open Acces)