Pengenalan Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini Melalui Aplikasi Game Puzzle Berbasis Android di TPA Darul Farhan Palangkaraya

Authors

  • Khairul Sadi Institut Agama Islam Negeri Palangkaraya
  • Ikbal Lupariq Institut Agama Islam Negeri Palangkaraya

Keywords:

Hijaiyah letters,, early childhood,, application,, puzzle game,, android,

Abstract

In this community service activity by lecturers and students of IAIN Palangkaraya, the aim is to conduct implementation related to the introduction of hijaiyah letters in early childhood through an Android-based puzzle game application at TPA Darul Farhan. Palangkaraya, at TPA Darul Farhan, researchers found that it still does not use Android-based media in its learning activities. Researchers offer the use of media in the form of Android-based puzzle game applications in introducing hijaiyah letters in early childhood at TPA Darul Farhan. This research was conducted because of the background of the rampant use of Android by early childhood, which allows them to access something that is not appropriate. So this application is suitable to be taught to early childhood so that they are accustomed to accessing useful things in using their gadgets. The parties involved in this study are us as researchers, early childhood teachers at TPA Darul Farhan. The data collection techniques that researchers use are tutorial and socialization methods. The research was aimed at early childhood at TPA Darul Farhan, aged 4-6 years, with a total of 4 students. The results obtained from this community service were that the students were quite enthusiastic in participating in the implementation of activities and increasing the knowledge, abilities, skills, and abilities of early childhood in recognizing various features in an application and the use of an Android-based puzzle game application.

References

Asmawati, L. "Peran Orang Tua dalam Pemanfaatan Teknologi Digital pada Anak Usia Dini". Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 6, No. 1, hlm. 82–96, 2021.

Dharmawati, D. "Pembelajaran Berbasis Komputer Menggunakan Ms. Office 2019 Pada Siswa di SMK Dwitunggal 1 Tanjung Morawa". Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 4, No. 1, 2020.

Febianti, Y. N "Peningkatan Motivasi Belajar Dengan Pemberian Reward And Punishment Yang Positif ". Jurnal Edunomic, Vol. 6, No. 2, hlm. 93–102, 2018.

Haanuddin, S. M. "Pembelajaran Huruf Hijaiyah Bagi Anak Usia Dini". Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, Vol. 2, hlm. 175–188, 2017.

Hadi, R., & Sumardi, L, Penggunaan Gadget oleh Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Vol. 6, No. 2, hlm. 1062–1066, 2023.

Hillary, A., Gustalika, M. A., & Rafika Nur, Y. S. "Pengenalan Huruf Hijaiyah Berbasis Augmented Reality Pada Taman Pendidikan Al-Qur’an". JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), Vol. 9, No. 5, hlm. 1337, 2022.

Holifit, H., Wahdah, N., & Anshari, M. R. "Penerapan Program Pembinaan Ibadah Tatacara Wudhu Yang Baik dan Benar di TPA Sukamulya". Jurnal Ilmiah Mandala Education, Vol. 8, No. 4, hlm. 2656–2662. 2022.

Mashuri, M., & Dewi, M. "Penerapan Metode Bernyanyi Dan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Daya Ingat Anak dalam Pengenalan Huruf Hijaiyyah di TPA Darul Falah Gampong Pineung". Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, Vol. 7, No. 2, hlm. 346, 2017.

Nurhayati. "Penggunaan Teknologi Gadget Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Usia Dini di Raudhatul Atfhal Al-Ikhlas Kota Singkawang". Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), Vol. 1, No. 3, hlm. 485–500, 2023.

Nurhidayah, N., Jabir, M., & Rus’an, R. "Studi Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini Melalui Bermain Puzzle di Kelompok B TK Al-Khairaat Kabonena Kota Palu". Ana’ Bulava: Jurnal Pendidikan Anak, Vol. 1, No. 1, hlm. 53–62, 2019.

Pardede, R., & Watini, S. "Dampak Penggunaan Gadget Pada Perkembangan Emosional Anak Usia Dini di TK Adifa Karang Mulya Kota Tangerang". Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 5, No. 2, hlm. 4728–4735, 2021.

Praditia Zainuri, F., & Huda, H. "Mengembangkan Kemampuan Menghafal Huruf Hijaiyah Melalui Media Puzzle Anak Usia 5-6 Tahun". Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Vol. 5, No. 1, hlm. 46–53, 2023.

Prasetyo, A. H., Prasetyo, S. A., & Agustini, F. "Analisis Dampak Pemberian Reward dan Punishment dalam Proses Pembelajaran Matematika". Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, Vol. 2, No. 3, hlm. 402, 2019.

Pratama, S., & Ratna, S. "Aplikasi Interaktif dan Game Puzzle Pengenalan Huruf Hijaiyah Berbasis Android". Technologia : Jurnal Ilmiah, Vol. 13, No. 2, hlm. 115, 2022.

Rifiyah Sayidah, R., Hurri, I., & Siwiyanti, L. "Media Game Edukasi Berupa Aplikasi Untuk Pengenalan Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini". Early Childhood: Jurnal Pendidikan, Vol. 5, No. 2, hlm. 142–154, 2021.

Rosyanafi, R. J. "Pengaruh Media Jigsaw Puzzle Terhadap Minat Belajar Huruf Hijaiyah Anak Usia Dini". Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, Vol. 1, No. 1, 2018.

Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. "Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perilaku Sosial Anak di Desa Jekulo Kudus". Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 3, No. 4, hlm. 2132–2140, 2021.

Wahyudi, I., Fadilah, J. N., & Nugroho, F. "Perancangan Game Pair Matching untuk Pengenalan Huruf Hijaiyah Menggunakan Unity Game Engine". Walisongo Journal of Information Technology, Vol. 4, No. 2, hlm. 139–146, 2022.

Yuridka, F., Zaenuddin, Z., Rusdina, R., & Alfah, R. "Sosialisasi Penggunaan Game Edukasi Berbasis Android Untuk Pengenalan Huruf Hijaiyah Pada Madarasah Diniah M.Khair". Prosiding Hasil-Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Tahun 2020 Dosen-Dosen Universitas Islam Kalimantan, hlm. 207–212, 2020.

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

Khairul Sadi, & Ikbal Lupariq. (2025). Pengenalan Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini Melalui Aplikasi Game Puzzle Berbasis Android di TPA Darul Farhan Palangkaraya. urnal iset an engabdian asyarakat, 5(1), 69–80. etrieved from https://journal.ar-raniry.ac.id/jrpm/article/view/4876