Shighah Mubalaghah dalam Penafsiran: Analisis Linguistik pada Pendekatan Thabari dan Qurthubi

Authors

  • Emi Suhemi Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/el-sunan.v1i2.4186

Keywords:

Linguistik, Shighah al-Mubalaghoh, Thabari, Qurthubi

Abstract

This study explores the common method of interpreting the Quran using a linguistic approach, where a commentator's proficiency in the Arabic language, especially in the morphological aspect related to the material of shighah al-mubalaghah, becomes crucial. The aim of this study is to identify the extent to which the method of shighah al-mubalaghah is applied in interpretation, with a focus on the interpretations of Thabari and Qurthubi. This study adopts a library research and content analysis approach, utilizing qualitative descriptive analysis. The shighah al-mubalaghah method serves as a tool to analyze verses of the Quran found in the commentaries of Thabari and Al Qurthubi. The results indicate that both commentators actively employ the shighah al-mubalaghah method in interpreting Quranic verses. Thus, it can be concluded that shighah al-mubalaghah plays a significant role in guiding interpreters in interpreting Quranic verses in accordance with their contextual meanings.

ABSTRAK

Kajian ini mengeksplorasi metode umum penafsiran al-Qur’an dengan pendekatan linguistik, di mana kemampuan seorang mufassir dalam Bahasa Arab, terutama pada aspek morfologis yang berkaitan dengan materi shighah al-mubalaghah, menjadi krusial. Tujuan kajian ini adalah untuk mengidentifikasi sejauh mana kaedah shighah al-mubalaghah diterapkan dalam penafsiran, dengan fokus pada penafsiran Thabari dan Qurthubi. Kajian ini bersifat library research dan content analysis dengan menggunakan metode analisis deskriptif kualitatif. Kaedah shighah al-mubalaghah digunakan sebagai alat untuk menganalisis ayat-ayat al-Qur’an yang terdapat dalam kitab tafsir karya Thabari dan Al Qurthubi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kedua penafsir tersebut secara aktif menerapkan kaedah shighah al-mubalaghah dalam penafsiran ayat-ayat Al-Qur’an. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa shighah al-mubalaghah memiliki peran yang signifikan dalam membimbing penafsir dalam menginterpretasikan ayat-ayat Al-Qur’an sesuai dengan konteksnya.

References

Abu bakar Rifa’i, 2021, Pengantar Metodologi Penelitian, Cetakan Pertama,Yogyakarta, SUKA-Press UIN Kalijaga

Abu Zaid Nasr Hamid, 2002, Tekstualitas Al-Qur’an, Cetakan II, LkiS Yogyakarta

Al-Ghalayaini Mustafa, 2000, Jami’ Durus Al-Arabiyah, Jilid I, Al-Maktabah Al-‘Adhariyyah

Al Qurthubi, al-Jami’ Li Ahkam al-Qur’an, Jilid 18, Pustaka Azzam

Faiz Fakhruddin, 2002, Hermeneutika Qur’ani Antara Teks, Konteks, dan Kontekstualisasi, Penerbit Qalam

Ghani Aiman Amin ‘Abdul, 2010, Nahwu Kafi, Jilid II, Mesir, Dar At-Tawfiqiyyah Liltaratsi

Hamlawi Ahmad, 1982 , Syazlul ‘Urf, Edisi I , Dar Al-Qalam

Jorjani, dkk, 2016, Majmou’at Assarf, Edisi I, Libanon, Noursabah

Ni’mah Fu’ad, Qawaid Al-Lughah Al-‘Arabiyah, Dar Ats-Tsaqafah Al-Islamiyah

Sahir Syafrida Hafni, 2021, Metodologi Penelitian, Cetakan I, Penerbit KBM Indonesia

Thabari, 2007, Jami’ al-Bayan an Ta’wil Ayi al-Qur’an, Jilid 24, Pustaka Azzam

Ya’kub Dr. Amil Badi’, Mausu’ah Al-Nahwi Wa Al-sharfi Wa Al-i’rab, Al-Makatabah Al-Anwar

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Suhemi, E. (2023). Shighah Mubalaghah dalam Penafsiran: Analisis Linguistik pada Pendekatan Thabari dan Qurthubi. l-unan: ournal of adith and eligious tudies, 1(2), 123–143. https://doi.org/10.22373/el-sunan.v1i2.4186

Issue

Section

Articles