Minat Pelaku Usaha dalam Pembayaran Zakat Perniagaan di Kota Banda Aceh: Determinan Literasi, Kepercayaan, dan Motivasi
Keywords:
Zakat, Literacy, businessman, Structural Equation ModelAbstract
Zakat Literacy, Trust and Motivation are important factors to increase intention in paying zakat through the Islamic philanthropic institution Baitul Mal in Banda Aceh City. This study aims to test and analyze the influence of zakat literacy, trust and motivation on the interest of business actors in paying zakat through the Baitul Mal Institution in Banda Aceh City. This study uses a quantitative approach with the Structural Equation Model (SEM) method. The test was carried out using the Partial Least Square (PLS) analysis tool with the respondent category, namely Business Actors in Aceh Market and Peunayong Market as many as 100 respondents. Based on the findings, Motivation is a determinant that has a positive influence in increasing the interest of business actors in paying business zakat. shows that Zakat Literacy and Trust have no effect on the Interest in paying zakat through Baitul Mal in Banda Aceh City, while Motivation has a positive and significant effect on the Interest in paying zakat through Baitul Mal in Banda Aceh City.
References
Al Gazali, D. A., & Anwar, A. Z. (2023). Pengaruh literasi zakat terhadap kepercayaan muzakki pada NU Care-Lazisnu cabang Jepara, 8(1), 61-72.
Ali Mahmud Uqaily (2019). Praktis dan Mudah Menghitung Zakat. Solo: AQWAM. Hal. 76.
BAZNAS. (2019). Indeks Literasi Zakat: Teori dan Konsep., 66. Retrieved from PUSKAS BAZNAS. https://www.puskasbaznas.com/publications/books/1020-indeks-literasi- zakat-teori-dan-konsep
Choirin, Muhammad, Abdul Aziz Yahya Saoqi, Hidayaneu Farchatunnisa, Ulfah Lathifah, and Fahmi Ali Hudaefi (2019). Indeks Literasi Zakat : Teori Dan Konsep. Puskas BAZNAS. Jakarta Pusat.
Delyana, R. Pulungan. (2017). Litersi Keuangan Dan Dampaknya Terhadap Perilaku Keuangan Masyarakat Kota Medan., 17(1), 56-61.
Fadia, N., & Rahman, M. A. (2023). Manajemen Serta Fungsi Pada Badan Amil Zakat Dan Lembaga Amil Zakat, 10(1), 2-12.
Farhati, W. L. (2019). Pengaruh pengetahuan muzakki, akuntabilitas dan transparansi pengelolaan zakat terhadap minat membayar zakat pada organisasi pengelola zakat.
Fitri, M. (2017). Pengelolaan Zakat Produktif sebagai Instrumen Peningkatan Kesejahteraan Umat., 8(1),149-173.
Hafidz, AM.M. (2021). Bisnis Syariah Dan Filantropi Islam, Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon.
Judge, Robbins, Stephen, P. dan Timothy. (2018). Perilaku Organisasi, Edisi Kedua belas, Salemba Empat, Jakarta.
Junjunan, M. A. (2020). Pengaruh Transparansi, Akuntabilitas Dan IGCG Terhadap Tingkat Kepercayaan Muzakki Di Lembaga Amil Zakat Dompet Amanah Umat, 06(02).
Kansil, CST. dan Christine S.T (2020). Pokok-Pokok Pengetahuan Hukum Dagang Indonesia. Jakarta: Sinar Grafika. Hal 15.
Kurnia, N. (2021). Analisis Literasi Keuangan Dan Literasi Zakat Pada Perilaku Keuangan Masyarakat Muhammadiyah Kota Medan.
Mahbubatun Nafi’ah, A. S. (2023, juli). Pengaruh Literasi Zakat Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat Pada Baznas Tulungagung Dengan Tingkat Kesadaran Dan Religiusitas Sebagai Variabel Intervening, 3(No. 1).
Muhammad, A.R. (2023). Pengetahuan, Religiusitas, Budaya dan Kepercayaan dan Minat Muzakki Membayar Zakat, 7(2), 1688-1706.
Mursilah, M. (2017). Pengelolaan Zakat Produktif pada Bidang Usaha Mikro Sebagai Upaya Pengetasan Kemiskinan Dalam Perspektif Ekonomi Islam: Studi Pada Badan Amil Zakat Nasional di Kab. Ogan Komering Ulu Timur.
Nugroho, A. S. (2019). Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, Pengetahuan Zakat Terhadap Minat Membayar Zakat Profesi Melalui Baznas dengan Faktor Usia Sebagai Variabel Moderasi, 8(3), 955-966.
Pranata, E. O., & Maulana, H. (2024). Exploration of Zakat Management Practices : A Qualitative study in Aceh’s Mosques. I-Philanthropy, 4(2), 80–97. https://doi.org/10.19109/iphi.v4i2.25689
Pertiwi, I. S. (2020). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Literasi Zakat dan Kepercayaan Terhadap Minat Masyarakat Dalam Membayar Zakat Pada Baznas Provinsi Lampung, 8(1), 1-9.
Qalbiah, N. (2013). Perhitungan Zakat Perdagangan dan Pengaruhnya Terhadap Pajak Penghasilan. Jurnal Inteknal, XIII
Rifa'i, K. (2019). Membangun Loyalitas Pelanggan by Dr. Khamdan Rifai, SE., M.Si. (z- Lib.Org).
Robbins, P. S dan Timothy, A. J. (2017). Perilaku Organisasi Buku 2. Jakarta: Salemba Empat.
Safitri, N. D., & Suryaningsih, S. A. (2021). Pengaruh Religiusitas, Kepercayaan, Lokasi, Dan Pelayanan Terhadap Minat Membayar Zakat, 4(3).
Setiawan, F. (2018). Pengaruh Religiusitas dan Reputasi Terhadap Minat Muzakki Dalam Membayar Zakat Profesi. 8(1), 13-21.