THE INFLUENCE OF WORD OF MOUTH ON CUSTOMER DECISIONS IN PAWNING VEHICLES AT TRADITIONAL PAWNSHOPS IN LANGSA CITY, ACEH

Authors

  • Nadia UIN Ar-Raniry Banda Aceh
  • Azharsyah Ibrahim UIN Ar-Raniry Banda Aceh
  • Hendra Syahputra UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Keywords:

Traditional Pawn; Social Environment; Decision; Knowledge; Word of Mouth

Abstract

This study analyzed the effect of word of mouth, knowledge, and social environment on customer decisions in pawning vehicles at traditional pawn shops in Langsa City, Aceh Province. This research employs a mixed-methods approach, integrating quantitative and qualitative techniques with a triangulation design. Data were collected through the distribution of questionnaires and interviews. The data analysis employed multiple linear regressions using the SPSS 22 application. The results showed that partially the word of mouth and social environment variables had a significant positive effect on customer decisions in pawning vehicles at traditional pawn shops in Langsa City. Meanwhile, knowledge does not influence customer decisions in pawning vehicles at traditional pawn shops in Langsa City, Aceh Province.

References

Anam, M. K., & Kulsum, N. (2022). Pengaruh Pengetahuan Dan Pemasaran Terhadap Minat Nasabah Pada Produk Gadai Emas. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 3(2), 129–141. https://doi.org/10.46367/jps.v3i2.759

Anggraini, L., Madura, U. T., Nasik, K., & Madura, U. T. (2021). TRADISI PENYEWAAN MOBIL GADAI DI DESA LEBBEK KECAMATAN PAKONG KABUPATEN PAMEKASAN DALAM BINGKAI FIQIH MUAMALAH. 04(November), 168–179.

Ansani, & H. Muhammad Samsir. (2022). Teori Pemodelan Bandura. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(7), 3067–3080. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i7.692

Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory of Mass Communication. Media Psychology, 3(3), 265–299. https://doi.org/10.1207/S1532785XMEP0303_03

Dewi, S. N., & Haryanto, A. T. (2017). LINGKUNGAN SOSIAL DAN PENDIDIKAN FORMAL. JPSB, 5(1), 109–116.

Fahim, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Memilih Produk Gadai Emas di Unit Pegadaian Syariah Suci Gresik. QIEMA: Qomaruddin Islamic Economy Magazine, 5(2), 179–195.

Fajri, I., Muksal, Gunawan, E., & Kesuma, T. M. (2017). Gala (Gadai Tradisional) Sebagai Solusi Alternatif Pengentasan Kemiskinan. Seminar Nasional II USM 2017. Eksplorasi Kekayaan Maritim Aceh Di Era Globalisasi Dalam Mewujudkan Indonesia Sebagai Poros Maritim Dunia, 1, 306–313.

Fuadi, M. N., & Trisnaningsih, S. (2021). Pengaruh literasi keuangan dan lingkungan sosial terhadap perencanaan keuangan pribadi. Jurnal Proaksi, 9(2), 97–111. https://doi.org/10.32534/jpk.v9i2.2332

Gusrita, D., & Rahmidani, R. (2019). Pengaruh Marketing Mix Dan Lingkungan Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Online Pakaian Wanita Di Kota Padang. Jurnal Ecogen, 1(4), 944. https://doi.org/10.24036/jmpe.v1i4.5674

Haque-Fawzi, M. G., Iskandar, A. S., Erlangga, H., & Sunarsi, D. (2022). STRATEGI PEMASARAN Konsep, Teori dan Implementasi. Pascal Books.

Harefa, E., Afendi, H. A. R., Karuru, P., Sulaeman, S., Wote, A. Y. V, Patalatu, J. S., Azizah, N., Sanulita, H., Yusufi, A., & Husnita, L. (2024). Buku Ajar Teori Belajar dan Pembelajaran. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Hartini, K. (2019). PENGARUH PENDAPATAN DAN LINGKUNGAN SOSIAL TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SECARA TAQSITH. Al-Intaj: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, IV(7), 94–110.

Haryanti, F., & Tripalupi, L. E. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Pembiayaan Gadai Emas di PT Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Buleleng. Jurnal Akutansi Profesi, 12(2), 446–455.

Jalaludin, A. (2015). PENGARUH PENGETAHUAN KONSUMEN MENGENAI PERBANKAN SYARIAH TERHADAP KEPUTUSAN MENJADI NASABAH TABUNGAN WADIAH. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Galuh Ciamis, 2(April), 95–100.

Juliandi, A., & Andriani, D. (2019). Studi Perilaku Konsumen Perbankan Syariah. Lembaga Penelitian dan Penulisan Ilmiah AQLI.

Kurniasih, D., & Rozi, A. (2021). Kepuasan konsumen : studi terhadap word of mouth, kualitas layanan dan citra merek. Bintang Visitama.

Larasati, N. R., Manajemen, P. S., & Nuswantoro, U. D. (2022). PENGARUH PERSEPSI KUALITAS , WORD OF MOUTH , DAN IKLAN TERHADAP KEPUTUSAN. Jurnal Manajemen Dan Dinamika Bisnis, 1(1), 51–60.

Latief, R., & Cendekia, M. S. (2019). Word of mouth communication: penjualan produk. Media Sahabat Cendekia.

Maghfiroh, K. (2019). PENGARUH HARGA, KUALITAS PRODUK DAN WORD OF MOUTH TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN SERTA IMPLIKASINYA PADA KEPUTUSAN PEMBELIAN SMARTPHONE XIAOMI. Business Management Analysis Journal (BMAJ), 2(2), 34–44.

Maisur, Arfan, M., & Shabri, M. (2015). Pengaruh Prinsip Bagi Hasil, Tingkat Pendapatan, Religiusitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Menabung Nasabah Pada Bank Syariah di Banda Aceh. Jurnal Magister Akuntansi, 4(2), 1–8.

Nadirah, A. D. R. P. dan N. Z. (2022). METODOLOGI PENELITIAN Kualitatif, Kuantitatif, Mix Method (Mengelola Penelitian Dengan Mendeley dan Nvivo). CV. AZKA PUSTAKA.

Nasution, S. N., & Susianto. (2020). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri KCP Syariah Belawan. Jurnal FEB, 1(1), 579–590.

Nugraheni, H. (2018). Kesehatan Masyarakat dalam Determinan Sosial Budaya. Deepublish.

Nurlatifah, S. Z. dan R. M. (2017). PENGARUH STRATEGI PEMASARAN WORD OF MOUTH (WOM) DAN PRODUK PEMBIAYAAN SYARIAH TERHADAP MINAT DAN KEPUTUSAN MENJADI ANGGOTA (NASABAH) PADA BAITUL TAMWIL MUHAMMADIYAH (BTM) KOTA BANDAR LAMPUNG. Jurnal Manajemen Indonesia, 17(3), 219–226.

Pan, Z. (2019). A Review of Prospect Theory. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 07(01), 98–107. https://doi.org/10.4236/jhrss.2019.71007

Pranata, E. O., Beik, I. S., & Aminah, M. (2022). What Drives the Zakat Payment Decision at the BAZNAS of South Sumatra? Share: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 11(2), 366–386. https://doi.org/10.22373/share.v11i2.15379

Prof. Dr. Budiaman, M. S., Arenarita Peni Andaryati, M. P., Astri Febry Susanti, S. P., Aditya Rahman, S. P., Jodi Sadam Ibrahim, S. P., & Winingsih, M. P. (2023). Model Pendidikan Lingkungan Sekolah Adiwiyata. Selat Media.

Pujiastuti, N., Reza, & Astuti, R. F. (2023). Pengaruh literasi ekonomi dan lingkungan sosial terhadap perilaku pembelian impulsif pada mahasiswa. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi (JRPE), 7(1), 107–117.

Pureklolon, T. T. (2020). Perilaku Politik. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Putri, Y. A. (2018). Pengaruh Daya Tarik Produk, Word of Mouth Dan Citra Merek Terhadap Minat Menjadi Nasabah Kredit Mikro. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, XII(3), 283–300.

Rimba, S. M., & Yasin, N. (2022). Gadai Sawah Tradisional dan Ketentuannya dalam Hukum Positif Menurut Ulama NU Banyuwangi. Peradaban Journal of Law and Society, 1(2), 65–81. https://doi.org/10.59001/pjls.v1i2.34

Robot, M. (2015). Analisis Pengaruh Advertising, Personal Selling, Sales Promotion, Publicity dan Word of mouth terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 3(3), 254–267.

Sernovitz, A. (2012). Word of Mouth Marketing: How Smart Companies Get People Talking. Greenleaf Book Group Press.

Setyaningsih, E. D. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan dan Word Of Mouth Melalui Minat Terhadap Keputusan. Jurnal Ekonomi Bisnis, 22(1), 14–25.

Susilawati, A., Ibrahim, M. A., & Kusumawati, A. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Keputusan Nasabah dalam Memilih Produk Pembiayaan Rahn. Akrual: Jurnal Bisnis Dan Akuntansi Kontemporer, 15(2), 85–92.

Syaifudin, M. (2016). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Keputusan Nasabah Dalam Memilih Pegadaian Syariah Kabupaten Grobogan. EQUILIBRIUM: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(2), 284–299.

Syarifuddin, M. A. F., Gani, N., & Rahman, M. A. (2021). Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Di Bank Syariah Mandiri Cabang Makassar. IBEF: Islamic Banking, Economic and Financial Journal, 1(2), 18–36.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Nadia, Ibrahim, A., & Syahputra, H. (2024). THE INFLUENCE OF WORD OF MOUTH ON CUSTOMER DECISIONS IN PAWNING VEHICLES AT TRADITIONAL PAWNSHOPS IN LANGSA CITY, ACEH. Proceedings of Aceh International Seminar on Zakat and Waqf, 1(1). Retrieved from https://journal.ar-raniry.ac.id/AISZAWA/article/view/6443