Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran Membaca, Tulis Dan Hitung (Calistung) Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis Santri TPA Al-Ukhwah di Desa Tanjung Deah, Aceh Besar

Authors

  • Lisma Novita Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Zainal Abidin Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/jrpm.v1i2.951

Keywords:

TPA, Membaca Tulis Hitung, Kemampuan Matematis

Abstract

This community service activity is motivated by the low level of mathematical ability of TPA children in learning to read, write and count. This activity aims to increase the mathematical ability of Al-Ukhwah TPA children in the fields of reading, writing, and arithmetic. The implementation of this activity was carried out using descriptive research methods with a qualitative approach. The findings in this service are 1) Knowing the importance of learning to read, writing and counting, 2) Researchers can carry out this activity in several ways, including designing methods or strategies and teaching materials, providing motivation and teaching, and selecting assignments to be given, 3) Reading, writing and arithmetic activities can improve children's mathematical abilities.

References

Ariani Dessy Noor, “Strategi Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SD/MI”MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, Volume 3, Nomor 1
Andre B. Nusantara & Purwanto. Pelaksanaan Pembelajaran Calistung pada Siswa Kelas I Sekolah Dasar. PGSD FIP Universitas Negeri Surabaya. J PGSD, Volume 03. Nomor 02. tahun 2015.
Hermansyah, A. K. (2017). Desain Pembelajaran Berbicara untuk Siswa SD. https://www.suara.com/health/2018/09/04/140511/kemendikbud-tingkat-buta-aksara-di-indonesia- turun-drastis
Jazilatul Firda, Susi Setiawani, dkk. “Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Peserta Calistung SMP Negeri 8 Jember”. Program Studi Pendidikan Matematika, Jurusan Pendidikan MIPA, FKIP Universitas Jember.
Nggaruaka, T. (2017). Implementasi Teknik Retrival dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP. In Seminar Nasional Kependidikan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Nur, A. S., & Massang, B. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua, Konsep Diri, dan Motivasi Berprestasi terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IX SMP Negeri di kota Merauke, 2(2).

Downloads

Published

2021-08-29

How to Cite

Lisma Novita, & Zainal Abidin. (2021). Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran Membaca, Tulis Dan Hitung (Calistung) Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis Santri TPA Al-Ukhwah di Desa Tanjung Deah, Aceh Besar. urnal iset an engabdian asyarakat, 1(2), 226–232. https://doi.org/10.22373/jrpm.v1i2.951